Home > Blog > Azure Cognitive Services – intre realitate si SF.

Primul contact cu Microsoft Azure Cognitive Services l-am avut atunci cand echipa de developeri a XAPT finaliza taskuri legate de noua versiune a solutiei ERP Dynamics 365 for Finance and Operations (numita pana in toamna trecuta Microsoft Dynamics AX). Am folosit unul din API-urile (Application Programming Interface) din suita Cognitive Services pentru a optimiza un proces care consuma destul de mult timp. Folosirea lor in acest context nu a eliminat factorul uman, dar a automatizat aproximativ 80% din acest proces.

Ce am descoperit impreuna cu aceasta ocazie a fost o intreaga suita de servicii de inteligenta artificiala (AI), legata de factori cognitivi (imagini, vorbire, limbaj scris, cunostințe). Partea care ne-a atras cel mai mult atentia a fost cea grupata sub numele de Vision: algoritmi de procesare a imaginilor cu care poti realiza lucruri imposibil de realizat pana acum: de la aproximarea varstei persoanei dintr-o fotografie sau film, pana la „ghicirea” starii emotionale in care se afla aceasta (fericire, frica, manie, tristete, surpriza, etc.) sau chiar identificarea acesteia prin compararea cu alta imagine a aceleiasi persoane. Mai mult decat atat, o imagine poate fi analizata, iar rezultatul trimis sub forma unor cuvinte cheie care descriu imaginea respectiva cu o precizie extraordinara, identificand toate obiectele din peisaj si chiar construind o fraza in care este descrisa pe scurt imaginea („o pajiste larga in fata unei case” sau „un barbat stand pe o plaja si pozand pentru camera”).
Timpul nu ne-a permis sa abordam in detaliu si celelalte servicii cognitive, dar iata pe scurt, o descriere a acestora: Speech – prelucrarea/recunoasterea limbajului vorbit, Language – prelucrarea limbajului natural, evaluarea sentimentelor si subiectelor, recunoasterea comenzilor, Knowledge – maparea informatiilor complexe, Search – API-uri de cautare bazate pe Bing si Labs – proiecte inca in dezvoltare (de la incorporarea de comenzi bazate pe gesturi, pana la calcul de rute optime pentru transportatori). Fiecare categorie are insa 5-7 alte subcategorii, fiecare cu denumiri sugestive („Computer Vision API”, „Emotion API”, „Custom Decision Service”, etc.).

Ii lasam pe cititorii interesati de subiect sa le descopere in link-ul de mai jos: http://azure.microsoft.com/en-us/services/cognitive-services/

Ce este demn de remarcat in aceasta goana dupa inteligenta artificiala, este „democratizarea” acestor servicii. Ele sunt  disponibile efectiv pentru oricine, fie gratuit, pentru testare, fie la niste preturi accesibile.
In contextul in care GPU-urile profesionale (Graphics Processing Unit – placile video pentru PC-uri si nu numai) au ajuns a fi folosite si pentru AI (prin instructiuni de tip FP16 sau INT16), iar Google lanseaza chiar hardware dedicat (TPU – Tensor Processing Unit) pentru acest tip de activitati, este clar ca dezvoltarea acestui domeniu va fi exponentiala. De la automobilele autonome pana la recunoasterea clientului intr-un magazin si oferirea automata a unei cravate care sa se asorteze cu camasa si costumul sau, nu mai este decat un pas.

de Mugur Mirea, IT Business Partner si Catalin Ionescu, Developer la XAPT Solutions

Spune-ti parerea!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *